همگام با فناوری‌های روز دنیا
https://raymand.net/wp-content/uploads/2024/01/product-01.png

ایستگاه های Cors

نوشته شده توسط شرکت مکان‌پرداز رایمند | 19 اکتبر 2021 | زمان انتشار: 12:04

ایستگاه گیرنده مرجع

امروزه بیشتر فعالیت‌های مربوط به نقشه‌برداری و تعیین موقعیت با استفاده از سامانه ناوبری و تعیین موقعیت ماهواره‌ای جهانی (GNSS) انجام می‌شود. برای رسیدن به دقت‌های مناسب مورد نظر در تعیین موقعیت لازم است تا مقادیر محاسبه شده برای مختصات نقاط، با استفاده از یکسری تصحیحات، تعدیل یا حذف شود. در صورتی که تعیین موقعیت دقیق یک نقطه بصورت آنی (RTK) مدنظر باشد، باید بتوان این خطاها را با استفاده از اعمال یکسری مدل‌ها به اندازه‌گیری‌های گیرنده GPS و یا استفاده از تعیین موقعیت تفاضلی بین دو نقطه (DGPS)، حذف و یا تعدیل نمود.

در تعیین موقعیت تفاضلی DGPS به روش مرسوم، معمولاً بیشینه فاصله بین ایستگاه Base و Rover، حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر در نظر گرفته می‌شود. علت انتخاب چنین فاصله‌ای اثر اتمسفر بر روی سیگنال‌های جی ان اس اس است که از ماهواره‌های سامانه GNSS به گیرنده می‌رسند. اما با ایجاد یک شبکه از گیرنده‌های مرجع که داده‌هایشان بطور مداوم پایش می‌شود (CORS) می‌توان این فاصله را افزایش داد. معمولا ایستگاه‌های CORS  می‌توانند تا ۷۰ کیلومتر از هم فاصله داشته‌باشند اما چون تعیین موقعیت تفاضلی وابسته به فاصله گیرنده جی پی اس روور تا ایستگاه Base است، در پروژه‌های مختلف وابسته به دقت مورد نظر، این فاصله می‌تواند کمتر یا بیشتر شود. از آنجا که با استفاده از داده‌های حداقل ۳ ایستگاه CORS، می‌توان اثرات اتمسفری را مدل و موقعیت را تصحیح کرد، بعضی از سازمان‌ها در اکثر نقاط جهان، شبکه‌های CORS را برای ارائه یک تعیین موقعیت دقیق راه‌اندازی و اداره می‌کنند.

 CORS  مخفف Continuously Operating Reference Station or Service است و می‌‎تواند جایگزینی باشد برای ایستگاه‌های Base مرسوم که در تعیین موقعیت تفاضلی به کمک گیرنده GNSS استفاده می‌شوند. ایستگاه‌های CORS می‌توانند موقعیت لحظه‌ای نقطه را با دقتی حدود 20 میلی‌متر ارائه کنند که چنین تعیین موقعیت دقیقی در بسیاری از کاربردها مثل نقشه‌برداری، ساخت و ساز، معدن و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نقشه‌برداری و در اصطلاح ایستگاه‌های CORS به اسامی مختلفی از جمله ایستگاه‌های Base، ایستگاه‌های کنترل فعال، ایستگاه‌های ردیابی و… نیز شناخته می‌شوند.

از آنجا که ایستگاه CORS داده‌های GNSS را در فاصله مکانی مشخصی که برای تعیین موقعیت نسبی مورد نیاز است، به صورت خودکار جمع‌آوری و ثبت می‌کند. در این مقاله به مواردی که باید در ایجاد یک شبکه CORS در نظر گرفته‌شود اشاره خواهدشد. این موارد شامل اجزای سخت‌افزاری و پیکربندی CORSها، مشخصات ایستگاه و مدیریت داده‌ها است.

  1. فرایند تعیین موقعیت دقیق با استفاده از شبکه‌های CORS

در تعیین موقعیت نسبی با گیرنده GPS، از جمع‌آوری مشاهدات انجام شده توسط یک ایستگاه مرجع (Base) که موقعیت آن بطور دقیق مشخص است استفاده می‌شود. سپس این داده‌ها با داده‌های جمع‌آوری شده توسط گیرنده‌های دیگر که در نقطه‌ای که قرار است تعیین موقعیت شود قرار دارند (Rover)، ترکیب می‌شوند.

این فرایند ممکن است یا بصورت آنی یا بصورت پس پردازشی انجام شود؛ اگر این روش برای اهداف ناوبری به صورت آنی (تعیین موقعیت آر تی کی) انجام شود، معمولاً با عنوان تعیین موقعیت تفاضلی (DGPS) شناخته می‌شود. تعیین موقعیت تفاضلی GPS شامل تولید و انتقال اطلاعات تصحیحی ایستگاه مرجع به کاربران روور است.

تجهیزات و الگوریتم‌های مورد استفاده در روش تعیین موقعیت نسبی، میزان دقت قابل دستیابی را تعیین می‌کند.

همانطور که قبلا اشاره شد، برای رسیدن به موقعیت دقیق یک نقطه به وسیله‌ی روش تعیین موقعیت نسبی با گیرنده جی پی اس به منظور ساده‌سازی روند موقعیت‌یابی نسبی در گیرنده جی ان اس اس در تمام نقاط جهان، بسیاری از سازمان‌‎ها در حال ایجاد امکانات مناسب جهت ایجاد ایستگاه‌های CORS هستند. چنین ایستگاه‌هایی بطور مداوم اطلاعات رسیده از سمت ماهواره‌های GNSS را جمع‌آوری و ثبت می‌کنند و نهایتا تحت عنوان داده‌های ایجاد شده در ایستگاه‌های مرجع در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

درمورد پس‌پردازش داده‌های جمع‌آوری شده، در یک روند خلاصه شده، ایستگاه‌های روور همزمان با ایستگاه‌های CORS درحال جمع‌آوری اطلاعات هستند. پس از پایان جمع‌آوری داده، اطلاعات به دست آمده از هر دو گیرنده را در سرور مرکزی به طور همزمان با هم وارد روند پس‌پردازش می‌کنند. در چنین شرایطی می‌توان با استفاده از اطلاعات بدست آمده از یک ایستگاه، به دقت موردنیاز در حد کاربری‌هایی مانند وارد کردن اطلاعات توصیفی برداشت شده در سیستم اطلاعات مکانی (GIS) اکتفا کرد. اما معمولا برای رسیدن به دقت‌های مورد قبول در نقشه‌برداری، باید بتوان از اطلاعات بیش از یک ایستگاه در محدوده‌ی موردنظر حهت انجام عملیات استفاده کرد، که این باعث افزایش مشاهدات و افزایش قدرت عملکرد شبکه و نهایتا تعیین موقعیت با دقت بالاتر خواهدشد.

بنا به شرایط خاص موجود در ایستگاه‌های  CORS ممکن است علاوه‌بر تامین مشاهدات GNSS موردنیاز برای تعیین موقعیت تفاضلی نسبی، این ایستگاه‌ها در فرایندهای مختلفی از جمله تولید نتایج دقیق‌تر لحظه‌ای، ایجاد مدل‌هایی برای تصحیح اثرات اتمسفر، ساعت، دوران‌ها و… نیز استفاده شوند.

بطور کلی اینکه چه شرایط خاصی برای ایستگاه‌های CORS لازم است و یا با توجه به چه شرایطی می‌توانند نتایج صحیح را ارائه کنند، بصورت رسمی تایید نشده‌است. بنابراین به مجموعه‌ای از ایستگاه‌های مرجع که بطور خودکار و با تنظیماتی دائمی، بصورت چندمنظوره (لحظه‌ای و پس‌پردازش) در تعیین موقعیت ماهواره‌ای فعالیت دارند، CORS می‌گویند.

با این حال، آنچه برای ایجاد شبکه‌ای از ایستگاه‌های CORS باید مورد توجه قرار گیرد؛ مواردی مانند پراکندگی توزیع شبکه، کنترل و مدیریت داده‌ها و… است.

  1. سازوکار سخت‌افزاری در ایستگاه‌های CORS

بسیاری از سازمان‌های دولتی، ادارات بخش خصوصی و دانشگاه‌ها در سراسر جهان در توسعه امکانات CORS نقش دارند. بین تمام این ارگان‌ها و CORSهای ایجاد شده توسط آن‌ها اشتراکاتی وجود دارد اما تفاوت‌های بسیاری نیز در مورد CORSها وجود خواهدداشت. آنچه اهمیت دارد این است که الزامات و شرایط خاصی که سبب ایجاد ایستگاه‌های CORS می‌شوند، جزئیات ساختاری CORSها را تعیین می‌کنند.

  • گیرنده جی پی اس/جی ان اس اس

گیرنده‌ی GNSS در واقع مهم‌ترین جز یک ایستگاه CORS است. جهت پشتیبانی از حیطه وسیعی از اطلاعات، گیرنده جی ان اس اس باید یک گیرنده ژئودتیکی با کیفیت و دقت بالا باشد که قادر به ردیابی و ضبط تمام اجزای سیگنال ارسال شده از سمت ماهواره‌های سامانه GNSS باشد.

در حالت ایده‌آل، یک گیرنده CORS می‌تواند هر دو شبه کد P و کد C/A و همچنین فاز موج حامل‌های L1، L2 و L5 را جمع‌آوری کند.

سایر ویژگی‌های گیرنده که باید در نظر گرفته شود شامل نرخ و مقدار جمع‌آوری اطلاعات، تعداد ماهواره‌های ردیابی شده، قابلیت تعیین موقعیت در لحظه و سهولت عملکرد از راه دور است.

  • نرخ جمع‌آوری اطلاعات توسط گیرنده GPS/GNSS

 اکثر گیرنده‌های ژئودتیکی امروزی که بعنوان گیرنده GNSS موجود در ایستگاه‌های CORS استفاده می‌شوند، قادر به ثبت داده‌ها با نرخ ثانیه‌ای هستند. این مقدار داده باید اکثر کاربردهای مورد انتظار از داده‌های CORS را برآورده کند.

برای اینکه CORS توانایی پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها و داده‌های موردنیاز جهت تعیین موقعیت را داشته‌باشد، گیرنده آن باید بتواند همه‌ی داده‌های تمام ماهواره‌های درحال ردیابی را جمع‌آوری کند.

2-1- تجهیزات مورد استفاده در ایستگاه CORS

اگر اطلاعات تولید شده توسط یک گیرنده CORS برای ارائه قابلیت تعیین موقعیت نسبی تفاضلی بصورت آنی مورد نیاز باشد، گیرنده باید توانایی تولید اطلاعات تصحیحی لازم و نتایج آن برای انتشار را داشته باشد. اگرچه این کار را می‌‎توان توسط یک کامپیوتر متصل شده به گیرنده انجام داد، اما اگر این کار مستقیماً توسط گیرنده انجام شود‌، فرآیند تعیین موقعیت معمولاً راحت‌تر خواهد شد. سرانجام، اگر یک ساختار خاص از CORS مدنظر باشد، باید سهولت کنترل گیرنده آن از راه دور نیز درنظر گرفته‌شود.

2-1-1- رایانه

علاوه بر گیرنده‌ی GNSS، بسیاری از ایستگاه‌های CORS، یک رایانه واقع در محل هم در جایگاه قرارگیری خود دارند. این پردازنده‌های اختصاصی CORS معمولا برای ثبت داده‌های مشاهده شده توسط گیرنده‌های GNSS استفاده می‌شوند و یا ممکن است برای کمک به کنترل ایستگاه از راه دور توسط یک سرور مرکزی استفاده شوند. در حالت ایده‌آل، برای مدت زمان قابل توجهی بدون مراجعه حضوری به محل ایستگاه‌های CORS، این ایستگاه‌ها می‌توانند به کار خودشان ادامه دهند و یک اپراتور باید بتواند به صورت کنترل از راه دور به کار این ایستگاه‌ها نظارت کند و یا توانایی کنترل گیرنده GPS مولتی فرکانس از را دور نیز برای این فرد مقدور باشد درست مثل اینکه این فرد مستقیما درحال کار با گیرنده است. (ارتباط بین گیرنده و اپراتور از راه دور آن، باید با استفاده از این کامپیوتر برقرار شود.) البته تعدادی از تولید‌کنندگان گیرنده GNSS، با استفاده از تکنولوژی‌های استفاده شده در گیرنده‌ها، گیرنده‌هایی را تولیده کرده‌اند که برای کار با ایستگاه‌های CORS، به وجود کامپیوتر در محل نیاز ندارند.

2-1-2- منبع تغذیه (UPS)

برای اینکه یک مرکز CORS سطح بالایی از قابلیت اطمینان را فراهم کند‌، باید بتواند در دوره‌های قطع برق کار کند. این عملکرد معمولاً توسط منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) ارائه می‌شود که همیشه آماده است تا برای چند ساعت بعد از قطعی برق، برای CORSها نیرو تأمین کند. (CORSهایی که در ایستگاه‌اشان از کامپیوترها استفاده نمی‌شود، می‌توانند مدت طولانی‌تری را بدون برق به فعالیت بپردازند.) در صورت نیاز به عملکرد کامل CORS در مدت طولانی قطع برق، می‌توان یک ژنراتور اضطراری را در طراحی سیستم، مهندسی کرد.

2-1-3- مودم و خط تلفن

به منظور امکان نظارت و کنترل CORS و همچنین تسهیل انتقال داده‌های GNSS جمع‌آوری شده، CORS باید به دنیای خارج از ایستگاه خود نیز متصل شود. این اتصال اغلب از طریق یک مودم با سرعت بالا و یک خط تلفن انجام می‌شود. ممکن است CORS در تاسیساتی با اتصال مستقیم به یک شبکه رایانه‌ای مانند اینترنت و یا شبکه محلی قرار گرفته‌باشد. در مقایسه این دو روش، با توجه به حجم زیاد داده‌ای که در CORS ثبت می‌شود، اتصال مستقیم به شبکه نسبت به اتصال به مودم ارجح است. 

2-1-4- ایستگاه‌های هواشناسی

کاربردهای مورد استفاده در نقشه‌برداری و تعیین موقعیت دقیق با کمک گیرنده GPS، اغلب به اطلاعات مربوط به شرایط آب و هوایی در محلی که داده‌های GNSS در آن جمع‌آوری شده‌است، نیاز دارند. این اطلاعات به منظور تعیین بهتر و دقیق‌تر تأخیر سیگنال‌های رسیده از سمت ماهواره‌ها به سطح زمین، به منظور امکان اصلاح مدل‌های تروپوسفر استفاده می‌شوند. با تلفیق ایستگاه‌های CORS با ایستگاه هواشناسی خودکار، مشاهدات لازم (دما، فشار و رطوبت نسبی) را می‌توان به طور خودکار به جریان داده مشاهده شده توسط GNSS تزریق کرد، یا بصورت یک‌سری اطلاعات اضافه جداگانه برای انتقال به مرکز جمع‌آوری اطلاعات ثبت نمود.

  1. سازوکار ایستگاه CORS

مناسب بودن یک ایستگاه برای نصب گیرنده‌های CORS به عوامل زیادی وابسته است.

3-1- مناسب بودن موقعیت محل احداث CORS

مهمتر از همه عوامل مورد بحث در ایجاد یک ایستگاه CORS این است که محدوده درنظر گرفته شده برای نصب این گیرنده، باید از نظر مکانی از موقعیت خوبی برخوردار باشد تا از شرایط موجود و داده‌های مورد نظر در محدوده قرارگیری ایستگاه به بهترین نحو پشتیبانی کند. به عنوان مثال اگر ایستگاه کورس موردنظر جهت پشتیبانی از کاربری‌های تعیین موقعیت نسبی، مانند نقشه‌برداری یا تعیین موقعیت بصورت تفاضلی طراحی شده باشد، ایستگاه‌های CORS موردنظر در حالت ایده‌آل باید در منطقه‌ای که عملیات نقشه‌بردای تفاضلی در محدوده آن انجام می‌شود واقع شود.

تاسیسات اساسی موردنیاز در ایستگاه‌های CORS مانند برق و خط تلفن یا اتصال شبکه رایانه‌ای برای عملکرد درست در ایستگاه CORS ضروری است. برخی از شبکه‌های CORS موقتی، از باتری بجای برق و از تلفن‌های همراه برای انتقال داده و تنظیمات مربوط به کنترل از راه دور استفاده می‌کنند.

3-2- امنیت در محدوده ایجاد ایستگاه CORS

CORS باید شامل ساختاری برای قرار گرفتن گیرنده GNSS و تجهیزات جانبی موردنیاز جهت تشکیل ایستگاه کورس باشد، این ساختار باید بتواند از امنیت تجهیزات استفاده شده در ایستگاه CORS نیز محافظت کند. در صورت امکان، می‌توان از یک ساختمان موجود در نزدیکی آنتن و یا ایجاد بنایی دائمی برای تشکیل ساختمان CORS استفاده کرد. یا حتی ممکن است یک سازه میدانی کوچک که به طور خاص برای قرار دادن تجهیزات ساخته شده است، مورد نیاز باشد.

3-3- امکان سنجش وضعیت آب و هوایی منطقه

همانطور که گفته شد ممکن است نیاز به نوعی قابلیت کنترل آب و هوا در محدوده قرارگیری ایستگاه CORS باشد تا شرایط عملیاتی مناسب برای تمام اجزای سخت‌افزاری استفاده شده در کورس فراهم شود. ساختمان ایجاد شده برای ارزیابی وضعیت آب و هوایی، باید به اندازه کافی نزدیک محل قرارگیری بنای ایجاد شده دائمی برای CORS و آنتن گیرنده آن باشد تا بتواند وضعیت را در همان نزدیکی گیرنده ارزیابی کند.

 موضوع حائز اهمیت بعدی این است که ساختمان ایجاد شده برای قرارگرفتن گیرنده جی ان اس اس به اندازه کافی به آنتن کورس نزدیک باشد تا طول کابل آنتن گیرنده به حداقل برسد. (حداکثر طول استاندارد کابل آنتن معمولاً 30 متر است، اما کابل‌های طولانی‌تری نیز وجود دارد که اغلب آنها نیاز به تقویت سیگنال قبل از ارسال از آنتن به گیرنده خواهند‌داشت.)

3-4- امکان دید وسیع آسمانی

دید آسمانی کافی در محل آنتن CORS برای پشتیبانی از کاربردهای در نظر گرفته شده برای گیرنده‌ها، از شرایط مهم احداث ایستگاه CORS است. در حالت ایده‌آل، نباید هیچ مانعی تا حد چند درجه بالاتر از افق در مقابل دید آنتن وجود داشته باشد. در دنیای واقعی، رعایت چنین معیار و شرایطی برای گیرنده، از موضوعات پیچیده خواهدبود. موضوع مهم دیگری که در زمان احداث گیرنده کورس باید در نظر گرفته‌شود این است که آنتن گیرنده CORS باید در محیطی باشد که عاری از تداخلات فرکانس‌های رادیویی با سیگنال ارسالی از سمت ماهواره‌ها باشد.

  1. ملاحظات مهم در انتخاب یک ایستگاه برای احداث CORS

انتخاب یک ایستگاه برای نصب CORS انتخابی مهم بین ایجاد و تامین امنیت برای تجهیزات و قابلیت دسترسی به کورس است. اگرچه یک CORS در حالت ایده‌آل فقط به بازدید دوره‌ای پرسنل نیاز دارد، اما در مواقعی که لازم است پرسنل برای تعمیر و نگهداری یا بازرسی به ایستگاه وارد شوند باید بتوانند با حداقل خرابی و پیچیدگی، به ایستگاه دسترسی پیدا کنند. با این حال، همچنان که باید بتوان در مواقع لزوم به ایستگاه‌ها دسترسی پیدا کرد، این ایستگاه‌ها باید از بازدید‌های عمومی حفظ شوند، چون حتی اگر افراد با نیت سو وارد این ایستگاه‌ها نشوند، نزدیک شدن بیش از حد به گیرنده‌ها می‌تواند باعث اختلال در جمع‌آوری داده‌ها توسط گیرنده موجود در ایستگاه شود. به همین علت حتما لازم است تا ایستگاه از چنین بازدید‌هایی حفظ شود. پس موضوعی که در چنین شرایطی اهمیت پیدا میکند این است که اگر بتوان این ایستگاه‌ها را توسط یک سرور ایجاد شده در نزدیکی ایستگاه‌ها کنترل نمود، می‌توان هم آن‌ها را از خرابی‌های عمدی یا غیر عمدی ایجاد شده به علت دسترسی‌های مجاز یا غیرمجاز حفظ نمود و هم میتوان در صورت اتفاق افتادن خرابی‌ها، احتیاج به تعمیر و … نیز به سرعت به آن‌ها رسیدگی نموده و موضوع را برطرف کرد.

یکی از جنبه‌های نهایی و بسیار مهم در ملاحظات درنظر گرفته‌شده برای احداث یک ایستگاه CORS مربوط به سیستم مختصاتی مورد استفاده برای بیان موقعیت ایستگاه است که موقعیت ایستگاه مرجع (CORS) باید در آن بیان شود. اکثر فعالیت‌های نقشه برداری و تعیین موقعیت، مستلزم بیان موقعیت‌ها نسبت به داده مرجع مورد استفاده در عملیات ایجاد شده مورد نظر است.

صرف نظر از سیستم مرجع استفاده شده توسط CORS، باید ارتباط موقعیتی كافی (از نظر دید، دسترسی و…) بین محل قرارگیری گیرنده GNSS موجود درCORS و نقاط در نظر گرفته‌شده كه موقعیت آنها نسبت به سیستم مرجع مورد نظر مشخص است، ایجاد شود.

  1. دقت تعیین موقعیت با استفاده از ایستگاه‌های CORS

دقت موقعیت ایستگاه CORS فقط به دقت درنظر گرفته شده هنگام تعیین موقعیت و احداث گیرنده جی پی اس موجود در آن و ارتباط بین نقاط مرتبط و متصل به آن، وابسته خواهد بود. از آنجا که نتایج تعیین موقعیت بدست آمده توسط کاربرانی که برای تعیین موقعیت از داده‌های ارسالی از CORS استفاده می‌کنند، تا حد زیادی به دقت تعیین موقعیت CORS وابسته است، توجه به دقت تعیین موقعیت در گیرنده‌های جی ان اس اس موجود در ایستگاه کورس از مسائل مهم و تاثیرگذار در فرایند تعیین موقعیت است.

  1. مدیریت داده‌ها

در شرایط عملیاتی عادی، ایستگاه‌های CORS دائماً داده‌های مشاهداتی GNSS را جمع‌آوری و ثبت می‌کنند. یک گیرنده چندفرکانسه در تعیین موقعیت فقط با استفاده از کد P، حین جمع‌آوری داده‌ها با نرخ جمع‌آوری داده‌ی 5 ثانیه برای یک دوره 24 ساعته، تقریباً 10 مگابایت داده حتی در قالب فشرده تولید می‌کند. برای شبکه‌هایی که از چندین ایستگاه CORS تشکیل شده‌اند، مدیریت چنین حجمی از داده‌ها می‌تواند با مشکل جدی روبرو شود. اما به دلیل حجم و قدرت پردازش بالاتر در رایانه‌های امروزی، این مشکل تا حد زیادی تعدیل شده‌است.

مسائلی از جمله قالب داده‌ها، توزیع و بایگانی و همچنین کنترل کیفیت داده‌ها، همه باید در مورد ایجاد و مدیریت ایستگاه‌های CORS درنظر گرفته شوند چون در نهایت، این داده‌های ایجاد شده از این ایستگاه‌ها هستند که بیشتر مورد توجه کاربران شبکه CORS هستند، بنابراین این جنبه از توسعه CORS باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

6-1- نوع و فرمت داده جهت انتقال بین گیرنده‌های CORS و کاربران گیرنده‌های روور

گیرنده‌های GNSS، به طور کلی داده‌های مشاهده شده‌اشان را در قالب فرمت اختصاصی که توسط سازنده گیرنده درنظر گرفته‌شده تولید می‌کنند. این قالب داده برای کاربرانی که داده‌های این نوع خاص از گیرنده‌ها را با هم ترکیب می‌کنند و از نرم‌افزار پردازش ارائه شده توسط سازنده استفاده می‌کنند، به خوبی کار می‌کند. برخی از نرم‌افزارها، حتی قادر به ترکیب و پردازش داده‌های تولیدکننده‌های مختلف گیرنده نیز هستند.

با این حال، به منظور تسهیل پردازش انواع داده‌های گیرنده‌های ترکیبی موجود، اکثر سیستم‌های CORS از قالب تبادل (RINEX) برای توزیع داده‌های خود استفاده می‌کنند. RINEX بطور مختصر یک قالب جهانی کاملاً مشخص برای انتقال داده‌های مشاهده شده توسط سامانه تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره‌ای جهانی (GNSS) است که مستقل از مارک گیرنده جی ان اس اس استفاده شده جهت جمع‌آوری داده‌ها در تعیین موقعیت می‌باشد. چنین ویژگی‌ای برای کاربران شبکه‌های CORS بسیار مورد توجه قرار گرفت چون گیرنده‌های استفاده شده توسط کاربران گیرنده‌های روور در مارک‌ها و شرایط متفاوت، می‌توانستند داده‌های مورد استفاده خود را بدون هیچ مشکلی دریافت و یا ارسال کنند.

داده‌های اندازه‌گیری شده توسط گیرنده‌های ROVER نیز به سرور مرکزی منتقل می‌شوند، در صورت در دسترس بودن فایل‌های مشاهده شده توسط گیرنده کورس، سرور می‌تواند آن‌ها را به طور خودکار از طریق ابزار مناسب تبدیل RINEX، پردازش کند تا فایل‌های RINEX مربوطه را برای توزیع، بایگانی یا پردازش بیشتر در دسترس گیرنده‌های روور قرار دهد.

در اکثر ایستگاه‌ها CORS فرایند توزیع داده، به گونه‌ای است که از یک نوع اشتراک آنلاین استفاده می‌کنند که از طریق ارتباط مودم و یا اینرنت خط تلفن و اتصال به شبکه INTERNET است. برخی از سیستم‌ها داده‌ها را بر روی دیسک فلاپی توزیع می‌کنند، اما در صورت امکان قطعاً باید از استفاده از این روش اجتناب شود.

6-2- مدت زمان دسترسی به داده‌های جمع‌آوری و ثبت شده توسط ایستگاه‌های CORS

از آنجا که اکثر کاربران به سرعت پس از جمع‌آوری اطلاعات مشاهداتی CORS به آن احتیاج پیدا می‌کنند، سیستم‌های توزیع معمولاً داده‌ها را برای مدت چند روز تا چند هفته به راحتی در دسترس کاربران قرار می‌دهند. معمولاً پس از پایان دوره زمانی خاصی، داده‌های قدیمی، از دسترس خارج و بایگانی می شوند. کاربران معمولاً می‌توانند به این داده‌های بایگانی شده نیز دسترسی پیدا کنند اما برای چنین کاری، احتیاج به درخواست ویژه‌ای از سمت مسئولان ایستگاه‌های CORS است. اگر داده‌ها در CD-ROM بایگانی شوند، می‌توان نسخه‌های مربوط به زمان‌های مختلف را در اختیار کاربران علاقه‌مند به داده‌های قدیمی که از دسترس خارج شده‌اند، قرار داد.

آخرین مسئله مدیریت داده‌ها که باید توسط سازمانی که توانایی CORS ایجاد کردن را دارد مدنظر قرار بگیرد، کنترل کیفیت داده‌ها است. به منظور اطمینان از تولید داده‌هایی با کیفیت بالا، سازمان‌های مختلف، روش‌های پردازش مختلفی را برای تجزیه و تحلیل داده‌های مشاهداتی به منظور شناسایی و رفع ایرادات و سیگنال‌های تاثیر گرفته از خطاهایی مانند اثرات چند‌راهی سیگنال (MultiPath)، نویز شدید گیرنده یا جهش فاز و… استفاده می‌کنند. که در مقالات دیگر به تفضیل در مورد این روش‌ها و مزایا و معایب آن پرداخته شده است.

سایر مقالات را می توانید در این قسمت ببینید.

موضوع مقاله: ایستگاه های CORS و ویژگی های آن

تهیه و تنظیم: ثمین نصر، کارشناس ارشد ژئودزی

کلید واژه: سیستم مختصات مداری، Orbital System، تبدیل مختصات مداری به زمینی، تبدیل مختصات زمینی ایستگاه مرجع ارسال تصحیحات، ایستگاه CORS، RTK، تعیین موقعیت تفاضلی، DGPS، ایستگاه کورس، تصحیحات اینترنتی، شبکه ارسال تصحیحات، شبکه CORS

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *