همگام با فناوری‌های روز دنیا
https://raymand.net/wp-content/uploads/2024/01/product-01.png

نرم افزار جی پی اس نقشه برداری

نرم‌افزار نقشه برداری RayCaster hover
5
نرم‌افزار نقشه برداری RayCaster

نرم‌افزار نقشه برداری RINEX hover
5
نرم‌افزار نقشه برداری RINEX

نرم‌‌افزار نقشه برداری RayGIS hover
5
نرم‌‌افزار نقشه برداری RayGIS

نرم‌افزار نقشه برداری RayMap hover
5
نرم‌افزار نقشه برداری RayMap

نرم‌افزار نقشه برداری RaySurvey hover
5
نرم‌افزار نقشه برداری RaySurvey

امروزه نرم‌افزارهای متنوعی در زمینه نقشه برداری و تعیین موقعیت برای انواع سیستم های عامل اعم از ویندوز، اندروید، IOS، لینوکس و… وجود دارند که به نقشه برداران در جهت برداشت، انجام محاسبات مختلف و پیاده سازی نقاط موردنظرشان کمک میکنند.

وابسته به ایده پشت شکل گیری هر نرم افزار نقشه برداری ، ممکن است بتوان با استفاده از آن یک یا همه ی فعالیت های برنامه ریزی شده برای یک عملیات نقشه برداری را اجرایی نمود. همچنین وابسته به هدفی که یک مهندس نقشه بردار دارد میتواند نرم افزاری را برای همان هدف خاص توسعه دهد، مثلا برای استفاده در یک عملیات پیمایش می تواند نرم افزاری را برنامه نویسی کند و نام آن را نرم افزار پیمایش نقشه برداری بنامد.

با توجه به توضیحاتی که دادیم، نمیتوان یک نرم افزار در حوزه نقشه برداری را انتخاب نمود و به آن عنوان بهترین نرم افزار نقشه برداری را داد اما می توان وابسته به هدف خاصی که در استفاده از یک نرم افزار نقشه برداری داریم بهترین ها را برای رسیدن به هدفمان گلچین کنیم.

انواع نرم افزار های نقشه برداری

در هر پروژه عمرانی یا ساختمانی از لحظه امکان سنجی و محاسبات اولیه تا لحظه اتمام و کنترل نهایی، تعداد زیادی نرم افزار نقشه برداری به کمک یک مهندس نقشه بردار می آیند تا محاسبات، طراحی ها و نتایج را به نحوی بهینه و با صرف کمترین هزینه و وقت به اجرا درآورد.

در این بین می توان دو دسته بندی کلی برای نرم افزارهای مورد استفاده در نقشه برداری در نظر گرفت.

نرم افزار نقشه برداری مورد استفاده در فیلد (محل انجام عملیات)

این نوع از نرم افزارها برای کنترل و استفاده از ابزار مورد نیاز در تعیین موقعیت، برداشت و پیاده سازی در حین پروژه استفاده می ‌شوند. مثلا نرم افزاری که برای ایجاد ارتباط بین کنترلر و گیرنده GPS یا GNSS استفاده می شود که به نرم افزار تعیین موقعیت GPS یا نرم افزار تعیین موقعیت GNSS معروف است در این دسته بندی قرار میگیرد.

این نوع از نرم افزارها جهت برداشت، پیاده سازی، ذخیره سازی داده ها و محاسبات آنی در حین انجام پروژه استفاده می شوند. کاربردی ترین نرم افزار های نقشه برداری موجود برای برقراری ارتباط بعنوان واسط کاربری با دستگاه های نقشه برداری به دلیل فراگیر بودن سیستم عامل اندروید در میان عموم افراد اکثرا تحت این سیستم عامل توسعه داده شدند اما نسخه IOS این نوع نرم افزارها بعنوان یک نرم افزار نقشه برداری آیفون برخلاف نرم افزارهای متداول نقشه برداری انگشت شمار است.

یک نرم افزار جی پی اس نقشه برداری خوب باید قابلیت برقراری ارتباط سریع و با کمترین میزان قطعی بین گیرنده GPS تعیین موقعیت نقشه برداری و کنترلر را داشته باشد و کارکردن با بخش های مختلف آن برای کاربری که درحال نقشه برداری با نرم افزار تعیین موقعیت است، آسان باشد.

 RaySurvey بعنوان یک نرم افزار نقشه برداری اندروید برای ورژن های 5 و بالاتر دارای قابلیت های متفاوت مانند برداشت، پیاده سازی، محاسبات مهندسی (COGO)، لوکالیزشین (محلی سازی)، تهیه خروجی و… بهترین نرم افزار جی پی اس نقشه برداری ایرانی است که توسط مهندسین داخلی توسعه داده شده است. یکی از بهترین ویژگی های نرم افزار RaySurvey، راهنمای جامع و کاملی است که همراه با نصب این نرم افزار بر روی کنترلر شما نصب می شود. (جهت دسترسی به راهنمای کاربری نرم افزار RaySurvey ورژن 3.0.3 به کلیک کنید. )

نرم افزار نقشه برداری مورد استفاده در بخش اداری (داخل شرکت)

این نوع نرم افزارها معمولا برای سرشکنی خطاها، ترسیم و تولید نقشه از داده های برداشت شده در منطقه استفاده می شوند. گاهی برای تولید نقشه های مکان مبنا نیز از نرم افزارهایی مانند ArcGIS استفاده می شود که به نقشه برداران کمک میکند تا اطلاعات توصیفی برداشت شده حین برداشت نقاط را به داده ها الصاق کنند.

نرم افزارهای مختلفی برای این منظور توسعه داده شده اند که هرکدام میتوانند برای هدفی خاص مانند استفاده در تولید نقشه های دریایی و هیدروگرافی، استفاده در تهیه نقشه های هوایی و … استفاده شوند.

البته برای استفاده از اکثر نرم افزارهای تعیین موقعیت دقیق موجود مانند  TBC (Trimble Business Center )، LGO (LEICA GEO Office) ، LEICA Infinity و… به منظور جمع آوری داده به یک نرم افزار جی پی اس نقشه برداری زمینی جهت برقراری ارتباط بین کنترلر و گیرنده GNSS که موقعیت نقاط پروژه را با دقت مناسبی تولید کند احتیاج است.

جهت دانلود نرم افزار های نقشه برداری شرکت مکان‌پرداز رایمند بصورت مستقیم، می توانید به صفحه دانلود نرم‌افزارها  مراجعه نمایید.

چطور از نرم افزار نقشه برداری جی پی اس رایمند استفاده کنم؟: زمانی که نرم افزار RaySurvey را بر روی کنترلر خود نصب میکنید، راهنمای استفاده از قابلیت های آن با نام RaySurvey Help نیز بر کنترلر شما نصب می شود، با استفاده از این راهنما قادر خواهید بود به راحتی از نرم افزار RaySurvey خود استفاده نمایید.

نرم افزار نقشه برداری اندروید RaySurvey را از کجا دانلود کنم؟: با مراجعه به صفحه دانلود نرم افزارهای نقشه برداری قادر خواهید بود نرم افزار موردنظر خود را دانلود نمایید. به علاوه با سرچ کلمه RaySurvey در اپلیکیشن بازار می توانید نرم افزار RaySurvey را بر کنترلر خود نصب نمایید.

آیا نرم افزار RaySurvey ورژن ios هم دارد؟: درحال حاضر و با توجه به سیستم عاملی که اکثریت کاربران نرم افزار RaySurvey از آن استفاده می کنند، این نرم افزار فقط بر روی سیستم عامل اندروید توسعه داده شده است.