همگام با فناوری‌های روز دنیا
https://raymand.net/wp-content/uploads/2024/01/product-01.png

سامانه موقعیت‌ یابی آنی هُدی پرو

نوشته شده توسط محمدرضا نجات طلب | 27 آوریل 2024 | زمان انتشار: 20:18

سامانه موقعیت‌ یابی آنی هُدی پرو
4.2/5 - (11 امتیاز)

سامانه هدی پرو در دو راستای :

  1. تحقق هدف جامع موقعیت­یابی مکانی دقیق توسط سیستم­های GNSS و دستگاه­های ناوبری مورد استفاده نقشه برداران
  2. افزایش دسترسی حوزه نظارتی بر پروژه های انجام شده توسط نقشه برداران، در سطح کلان کشوری با همکاری شرکت مکان پرداز رایمند و سازمان نقشه برداری کشور اجرا می‌شود.

سامانه موقعیت‌یابی آنی هُدی پرو

با وجود سامانه­های شمیم و شمیم پلاس که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راه­اندازی شده­اند، احساس نیاز به یک سامانه مرجع که تحت کنترل و نظارت کامل سازمان نقشه برداری کشور به عنوان مرجع اصلی امور نقشه برداری و تعیین موقعیت ایران باشد بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. در همین راستا سامانه هدی پرو با همکاری سازمان نقشه برداری کشور و شرکت مکان پرداز رایمند راه ­اندازی شده است. با راه‌اندازی ایستگاه­های این سامانه، دسترسی نقشه برداران در پروژه­های مختلف عمرانی به ایستگاه­های ثابت موقعیت­یابی دقیق، افزایش پیدا کرده و مشکلات رایج در دسترسی­های قبلی، به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین با در اختیار داشتن این سامانه توسط سازمان نقشه برداری کشور، این سازمان اشراف کاملی بر سیستم­های نظارتی پروژه­های اجرایی در سطح کشور خواهد داشت که سبب افزایش راندمان اقتصادی و بهره‌وری از منابع ملی و نیز جلوگیری از هدررفت هزینه-زمان خواهد شد.

تاکنون تعداد 206 ایستگاه در این سامانه در سطح کشور وجود دارد که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که در هر نقطه از کشور با طول بیس لاین مطلوب به ایستگاه­های اطراف خود متصل شوند و تصحیحات را به صورت آنی دریافت نمایند.

با وجود نوآوری­های جدید در این سامانه برخلاف سامانه­های دیگر، هر کاربر می‌تواند گزارش کاملی از عملکرد خود در طی مدت زمان موردنظر خود دریافت نماید و تاریخچه­ای از اتصال دستگاه به سامانه را دریافت کند. همچنین امکان خروجی گرفتن از  این گزارش، به همراه سربرگی از سازمان نقشه برداری کشور و ارائه آن به کارفرما وجود دارد که این خود می‌تواند بعنوان تاییدیه انجام پروژه محسوب گردد.

برای ثبت نام در این سامانه ابتدا به آدرس سازمان نقشه برداری کشور https://www.ncc.gov.ir/ مراجعه نموده و در پایین صفحه اصلی گزینه سامانه ملی هدی پرو را انتخاب نمایید. سپس از طریق راهنمای ثبت نام موجود در این صفحه، مراحل ثبت نام را طی کرده و پس از تایید اکانت ساخته شده توسط پشتیبانی سامانه ملی هدی پرو از آن استفاده نمایید.

راهنمای جامع استفاده از سامانه هدی پرو

پس از تکمیل ثبت نام، از طرق نشانی hodapro.ncc.gov.ir وارد وبسایت سامانه هدی پرو شده و در صفحه ورود، نام کاربری خود (کدملی)، رمز عبور (اعلام شده از طرف سازمان نقشه برداری) و کد امنیتی را به درستی وارد کرده و وارد صفحه وب سامانه شوید.

راهنمای جامع استفاده از سامانه هدی پرو

در بدو ورود در صفحه اصلی پنجره­ای به شکل زیر نمایش داده می­شود:

استفاده از سامانه هدی پرو

در این صفحه تمامی ایستگاه­های موجود در سطح کشور و نیز بیس لاین­های تمامی ایستگاه­ها به نمایش گذاشته شده است. ایستگاه­هایی که فعال می­باشند به رنگ سبز و ایستگاه­هایی که غیر فعال هستند به رنگ سیاه نمایش داده شدهاند. همچنین می­توان از قسمت هدر، ایستگاه­های فعال و یا غیر فعال را جهت نمایش انتخاب نمود:

هدی پرو

در صفحه اصلی نقشه، محل اتصال و نوع فیکس بودن اکانت مورد استفاده به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

سامانه جامع هدی پرو

همانطور که در کادر مستطیلی شماره 1 قابل مشاهده است، نوع فیکس بودن یا نبودن اکانت کاربری در این قسمت مشخص است. به این صورت که، در صورت فیکس بودن به رنگ سبز، در صورت فلوت(Float) بودن به رنگ زرد، در صورت وضعیت DGNSS به رنگ نارنجی و در صورت فیکس نبودن به رنگ قرمز نمایش داده می­شود. قابل توجه است که تنها در صورتی برداشت شما قابل اطمینان و دارای صحت است که وضعیت فیکس بودن برقرار باشد و در سه حالت دیگر ذکر شده برداشت انجام نشود چرا که مختصات نهایی دارای دقت و صحت نخواهد بود.

در مستطیل شماره 2 موقعیت کاربر بر روی نقشه قابل رویت است که با توجه به رنگ آن و آنچه پیشتر توضیح داده شد وضعیت فیکس بودن آن مشخص است. با کلیک کردن بر روی این آیکون اطلاعات نام کاربری و مختصات و تعداد ماهواره­های دریافتی و نیز مقدار DOP به صورت زیر نمایش داده می­شود:

با استفاده از آیکون لایه­ها (مستطیل قرمز رنگ در شکل زیر) در قسمت پایین سمت چپ نقشه، می­توان نوع نمایش نقشه زمینه را تغییر داد و زمینه مورد دلخواه را انتخاب نمود:

سامانه هدی پرو

در صفحه اصلی با استفاده از گزینه زیر می­توان زبان سایت را انتخاب نمود:

هدی پرو

همچنین می­توانید با استفاده از آیکون کناری زبان سایت، وارد صفحه کاربری خود ­شوید. در این صفحه اطلاعات کاربری شما از قبیل نام و شماره تماس و … قابل مشاهده است:

سامانه هدی پرو
سامانه هدی پرو

با استفاده از گزینه زیر نیز می­توان از اکانت کاربری خارج شد.

خروج از سامانه هدی پرو

در منوی سمت چپ صفحه با استفاده از گزینه Rover History می­توان تاریخچه اتصال دستگاه روور را با استفاده از اکانت بررسی نمود:

گزینه Rover History

در صفحه باز شده با انتخاب گزینه فیلتر و با تعیین تاریخ و بازه زمانی مورد نظر و سپس زدن گزینه Apply می­توان لیستی از تاریخچه اتصال را دریافت نمود:

 گزینه فیلتر و با تعیین تاریخ و بازه زمانی

در نهایت لیست تاریخچه اتصال روور را به صورت زیر خواهید داشت:

لیست تاریخچه اتصال روور

با استفاده از گزینه Report می‌توان خروجی‌ای از کارکردهای اکانت دریافت نمود. برای این کار در ابتدا تاریخ مدنظر را وارد نموده و سپس مختصات محل مورد نظر وارد شود. پس از آن با استفاده از گزینه Radius، شعاع مدنظر خود را وارد می¬کنید. این شعاع برای این است که با استفاده از آن محدوده¬ای که برای خروجی می¬خواهید را تعیین کنید:

گزینه Report می‌توان خروجی‌ای از کارکردهای اکانت دریافت نمود

پس از زدن گزینه Apply مشخصاتی از خروجی موردنظر نمایش داده می­شود که شامل موارد زیر است:

  • Total coordinates (تعداد کل مختصات های ذخیره شده در سرور سامانه)
  • First & last received location time (زمان اولین و آخرین مختصات دریافتی)
  • Connection duration (کل مدت زمان اتصال به سامانه)
  • Fixed location percentage (درصد مختصات های فیکس شده)
  • Min & max received satellites (حداقل و حداکثر ماهواره های دریافتی)
  • Min & max DOP (حداقل و حداکثر مقدار DOP)
  • Average coordinates (میانگین تمام مختصات ها)

در همین صفحه با استفاده از گزینه Display on map می­توان محل برداشت را بر روی نقشه مشخص نمود. در انتها نیز با گزینه Receive confirmation تاییدیه اتصال به سامانه را به صورت PDF می­توان دریافت نمود.

 گزینه Display on map می­توان محل برداشت را بر روی نقشه مشخص نمود
مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *