همگام با فناوری‌های روز دنیا
https://raymand.net/wp-content/uploads/2024/01/product-01.png

معرفی و نحوه ثبت نام در سامانه شمیم پلاس

نوشته شده توسط محمدرضا نجات طلب | 6 فوریه 2022 | زمان انتشار: 11:37

معرفی و نحوه ثبت نام در سامانه شمیم پلاس
5/5 - (2 امتیاز)

برای برآورد موقعیت دقیق نقاط، در تعیین موقعیت آنی با استفاده از گیرنده های نقشه برداری GPS یا GNSS باید از یکسری تصحیحات جهت حذف خطاهای تعیین موقعیت موجود در سیگنال ارسالی از سمت ماهواره های GNSS استفاده نمود.

این تصحیحات از طریق مقایسه بین موقعیت دقیق معرفی شده به گیرنده مرجع یا Base با موقعیت لحظه ای اندازه گیری شده توسط آن، محاسبه شده و از طریق ارتباط رادیویی، اینترنتی یا ماهواره ای به گیرنده Rover، جهت اعمال به موقعیت برآورد شده ارسال می شوند.

♦️ ساختار شبکه ارسال تصحیحات اینترنتی

هر سامانه ارسال تصحیحات اینترنتی شامل چندین ایستگاه مرجع (CORS)، یک سرور پردازنده اطلاعات و کاربران این سامانه است.

کاربران این سامانه درواقع گیرنده های Rover سیاری هستند که با استفاده از ارتباط اینترنتی به این شبکه متصل می شوند و با استفاده از تصحیحات ایجاد شده توسط این سامانه، موقعیت دقیق نقاط را محاسبه می کنند. (بسته به فاصله بیس لاین ایجاد شده، دقت موقعیت تعیین شده با استفاده از تصحیحات تولیدی این سامانه های ارسال تصحیحات، می‌تواند تا حد چند سانتی متر متغیر باشد.)

♦️ ساز و کار تعیین موقعیت دقیق در NRTK (RTK شبکه ای)

در RTK تحت شبکه (NRTK) جهت تولید تصحیحات موقعیت یابی، از شبکه ای از ایستگاه های مرجع (CORS) که با گیرنده روور از طریق اینترنت در ارتباط هستند، استفاده می شود.

گیرنده ‌های (Continuously Operating Reference Station or Service) CORS در نقاطی با استانداردهای لازم از جمله دید آسمانی حداکثری، بنای مستحکم، به دور از محدوده آب ساکن جمع شده (برکه، استخر و …)، اشیاء شیشه ای و فلزی بزرگ (به منظور کاهش خطای چندمسیری)، دور از دکل های مخابراتی و فرستنده های رادیویی (جهت عدم ایجاد نویز بر روی سیگنال ماهواره) و … احداث شده و مختصات دقیق آنها در چهارچوب مورد نظر محاسبه می‌شود. این گیرنده ها، در طول مدت شبانه روز بطور مداوم در حال جمع‌آوری اطلاعات گسیل شده از سمت ماهواره های تعیین موقعیت به سمت زمین و ارسال اطلاعات موقعیتی خود به مراکز پردازش داده (سرور) موجود در شبکه تعیین موقعیت آنی هستند.

 مرکز پردازش داده(Control Center)  با استفاده از اطلاعات دریافت شده از گیرنده های مرجع و با توجه به موقعیت قرار گیری گیرنده روور، تصحیحات تعیین موقعیت را با استفاده از شبکه اینترنت برای Rover ارسال می کند.

ساختار سامانه RTKشبکه ای (NRTK)
شکل1: ساختار سامانه RTKشبکه ای (NRTK)

♦️ سامانه شمیم پلاس

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به هدف توسعه و بهبود زیرساخت ایستگاه‌های دائمی و سامانه ارائه تصحیحات اینترنتی خود یعنی سامانه شمیم، با همکاری شرکت مکان پرداز رایمند بعنوان نماینده شرکت ++GEO آلمان، اقدام به طراحی و توسعه سامانه تعیین موقعیت آنی (تعیین موقعیت RTK) جدید خود با نام شمیم پلاس کرده است.

شرکت ++GEO یک شرکت آلمانی با سوابق طولانی در زمینه تحقیق و توسعه نرم‌افزارهای GNSS و ارائه سیستم‌های دقیق کالیبراسیون آنتن‌های GNSS است. این شرکت راه حل‌های نرم‌افزاری را برای ارائه‌دهندگان سرویس تصحیحات GNSS حرفه‌ای از جمله تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی، ارگان‌های متولی نقشه‌برداری و همچنین سازمان‌های بزرگ حمل و نقل ارائه می‌دهد.

شرکت مکان پرداز رایمند، پس از تجربه موفق رونمایی و معرفی سامانه سحاب و با بهره گیری از نرم افزار پر قدرت GNSMART تا کنون توانسته 30 ایستگاه جدید مجهز به گیرنده iRNetII را به سامانه تعیین موقعیت آنی شمیم اضافه کند.

GNSMART) از محصولات شرکت ++GEO، یک نرم ‌افزار قدرتمند و پیشرفته در پردازش داده ‌های یک شبکه GNSS و ارائه سرویس تصحیحات GNSS به کاربران است. این نرم ‌افزار پس از دریافت داده قادر است در سریع ‌ترین زمان ممکن ابهام فاز حامل را حل نموده و در مدت چند ثانیه دقتی در حد سانتی ‌متر را ارائه دهد.)

دسترسی به اطلاعات تصحیحاتی ارسال شده توسط این ایستگاه‌ها، جهت افزایش دقت تعیین موقعیت آنی (RTK) با استفاده از گیرنده های تعیین موقعیت GPS یا GNSS نقشه برداری با بیس لاین مناسب در محدوده گیرنده های مرجع رایمند برای عموم کاربران امکان پذیر خواهد بود.

جهت مشاهده ایستگاه‌های مرجع دائمی رایمند و بررسی نزدیک ترین ایستگاه به صفحه ایستگاه های مرجع دائمی رایمند مراجعه نمایید.

محل ایستگاه‌های سامانه شمیم پلاس
شکل2: محل ایستگاه‌های سامانه شمیم پلاس

♦️ مراحل ثبت نام در سامانه تعیین موقعیت آنی شمیم پلاس

به منظور ایجاد حساب کاربری در سامانه شمیم پلاس، ابتدا وارد سایت این سامانه به آدرس shamimplus.ssaa.ir شده و به بخش ثبت نام رجوع کنید.

صفحه اصلی سامانه تعیین موقعیت آنی شمیم پلاس
شکل3: صفحه اصلی سامانه تعیین موقعیت آنی شمیم پلاس

در صورتی که قصد ایجاد اکانت SSBR را دارید، در صفحه باز شده از لیست موجود در مقابل فیلد province، استان حوزه فعالیت خود را انتخاب کنید .

در صورتی که می خواهید از حساب کاربری عمومی استفاده کنید، گزینه Iran را انتخاب نمایید.

صفحه انتخاب استان محل فعالیت
شکل4: صفحه انتخاب استان محل فعالیت

روی Next کلیک کنید، در صفحه باز شده، اطلاعات خود را بصورت دقیق وارد نمایید. (توجه کنید که پر کردن فیلدهایی که با رنگ قرمز متمایز شده اند، ضروری است.)

توجه کنید که در این صفحه، می بایست در قسمت UserName برای برونسپاری کد ملی+SSBR و برای اکانت های عادی همان کد ملی را وارد کنید.

نکته: برای username حتما شماره ملی را وارد کنید (از وارد کردن حروف فارسی و انگلیسی بپرهیزید). همچنین در تمامی مراحل ثبت نام، از وارد کردن حروف فارسی خودداری کنید.

صفحه تکمیل اطلاعات کاربری
شکل5: صفحه تکمیل اطلاعات کاربری

به یاد داشته باشید که تیک مقابل قوانین و مقررات را حتما فعال نموده و سپس بر روی گزینه Register کلیک کنید.

بعد از ثبت شدن اطلاعات کاربری، سیستم به طور خودکار شما را به صفحه اولیه ورود به سامانه هدایت نموده و به شما پیغام “برای ایجاد حساب کاربری لینک فعالسازی به ایمیل شما ارسال شد.” را نمایش می دهد.

پایان ثبت نام
شکل 6: پایان ثبت نام

ایمیل ارسال شده از سمت سامانه به شما حاوی لینک تایید حساب کاربری است. با کلیک بر روی این لینک و مشاهده پیغام “ایمیل شما تایید شد. درصورت ناقص نبودن اطلاعات، حساب شما ظرف 48 ساعت آینده فعال خواهد شد.”، منتظر تایید حساب کاربری خود بمانید.

♦️ نحوه اتصال به سامانه تعیین موقعیت آنی شمیم پلاس

جهت استفاده از تصحیحات ارسالی از سمت سامانه شمیم پلاس در گیرنده تعیین موقعیت خود، با استفاده از IP و Port زیر در صفحه NTRIP Settings اقدام نمایید:

IP: 178.252.173.75

PORT: 2101

Username و Password شما، همان نام کاربری و رمز عبور در سامانه شمیم پلاس است.

توجه: در صورتی که از نرم افزار RaySurvey ورژن 3.0.1 و بالاتر استفاده می کنید، میتوانید در صفحه NTRIP Settings با انتخاب NTRIP Caster IP شمیم پلاس و با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور خود، از تصحیحات ارسالی از سمت این سامانه بهره‌مند شوید.

نحوه اتصال به سامانه تعیین موقعیت آنی شمیم پلاس
شکل 7: اطلاعات ورودی جهت اتصال به سامانه شمیم پلاس

♦️ برون سپاری در سامانه شمیم پلاس

از آنجا که تا قبل از این تهیه نقشه کاداستر و فرایند برون سپاری فقط از طریق سامانه شمیم امکان پذیر بود، شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که آیا می توان از سامانه شمیم پلاس برای برونسپاری استفاده کرد؟

پاسخ به این سوال را می توان چنین داد که چون سامانه شمیم پلاس زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بوده و در واقع مکمل سامانه شمیم است، امکان برون سپاری و تهیه نقشه های کاداستر در این سامانه نیز فراهم می باشد. فرآیند اعتبارسنجی به گونه ای است که اگر چند نقطه از یک ملک را با سامانه شمیم برداشت کرده باشید و به هر دلیلی برای ادامه برداشت مجبور به استفاده از سامانه شمیم پلاس شوید، مشکلی در روند اعتبارسنجی پیش نخواهد آمد. به عبارتی اگر بخشی از یک ملک را با سامانه شمیم برداشت کنید و بخش دیگر را با سامانه شمیم پلاس، تمامی نقاط اعتبارسنجی خواهند شد.

توجه:

اگر تا قبل از تاریخ 1400.10.10 حساب کاربری خود را در سامانه شمیم فعال نموده اید، در اولین فرصت جهت تکمیل اطلاعات کاربری و تغییر رمز عبور خود اقدام نمایید.

مطالب مشابه

11 پاسخ به “معرفی و نحوه ثبت نام در سامانه شمیم پلاس”

  1. یونس گفت:

    سلام من در سامانه ثبت نام کردم ولی نمیتونم لاگین بشم واسه یوزر ایراد میگیره در حالیکه درست وارد میکنم.

  2. میثم گفت:

    سلام
    من تمام مراحل برای ثبت نام در شمیم پلاس برای کارهای عمومی و عادی را انجام دادم ولی در اخر که کلمه ریجستر را زدم پیام نوشته شد که این یوزر قبلا وجود داشته است حالا موندم چیکار کنم . اکانت عمومی من در شمیم کار میکند ولی در شمیم پلاس برای من مشکل ثبت نام به وجود امد

  3. ali گفت:

    سلام خسته نباشید
    من کاربر سامانه شمیم هستم برای پلاس میخوام ثبت نام کنم پیغام کاربر تکراری رو میده

  4. طیبه قاطع سخن گفت:

    سلام وقت بخیر من دوهفته پیش ثبت نام کردم ولی هنوز تایید نشدم یه کاربردیگه روهم ثبت نام کردم اونم تاییدنشده لطفاراهنمایی کنید ممنون

    • شرکت مکان‌پرداز رایمند گفت:

      سلام وقت شما بخیر.
      تائید کاربران در سامانه شمیم پلاس مربوط به سازمان ثبت هست و ما در اون نقشی نداریم، پیشنهاد میکنیم برای پیگیری این موضوع حتما با اداره ثبت استان محل فعالیتتون در ارتباط باشید.

      • کریم گفت:

        سلام و عرض ادب
        اگه تایید یوزر در سامانه شمیم پلاس مربوط به اداره ثبت استان هست ، پس چرا پشتیبانی رایمند کابران رو به اداره کل کاداستر جهت تماس هدایت میکنه.واقعا این بلاتکلیفی صحیح نیست و یک شرکت خوب باید از پس این مشکلات بر بیاد و بخوبی کاربران رو هدایت کنه.

        • شرکت مکان‌پرداز رایمند گفت:

          سلام جناب مهندس، وقتتون بخیر.
          اداره کل کاداستر یکی از زیر مجموعه های اداره ثبت اسناد و املاک کشور هست.
          اما بطور خاص اکانت های SSBR رو اداره کاداستر استان و اکانت های عمومی رو ادارات کل کاداستر تایید میکنن.
          الان شما چه اکانتی رو میخواین تایید کنید؟

  5. محمد صادق الماسی گفت:

    سلام.من توی سامانه ثبتنام انجام دادم ولی ایمیل برام نیومده باید چیکار کنم؟

    • شرکت مکان‌پرداز رایمند گفت:

      سلام جناب مهندس، وقتتون بخیر.
      باید با اداره ثبت استان محل سکونتون در ارتباط باشید.
      همچنین ممکن هست که این ایمیل به بخش Spam ایمیل هاتون رفته باشه.

  6. سعید اسماعیلی گفت:

    فعلا که هیچکدام از این شبکه ها چه شمیم چه پلاس همش قطع است و دستگاه فیکس نمیشه و همیشه فلوت flot باقی میمونه .این سیستم هنوز درست نیست و کار کردن باهاش اعصاب خورد کن شده

    • شرکت مکان‌پرداز رایمند گفت:

      سلام جناب مهندس، وقتتون بخیر.
      مشکل float بودن و فیکس نشدن به عوامل مختلفی از قبیل شرایط سامانه در اون لحظه مربوط هست.
      اگر سری بعدی با این مشکل مواجه شدید، میتونین با پشتیبانی رایمند در ارتباط باشید تا بتونن با شما همه موارد رو بررسی کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *